U kunt niet meer reageren.

Op 8 juni 2021 is deze discussie gesloten. 

Praat mee!

Geschikte plekken voor een zonneveld

Zonnevelden nemen best wat ruimte in beslag. Waar is er wel plek voor zonnevelden?

rasterkaart-buitenge...

 

Heeft u een specifieke plek in gedachten voor een zonneveld? Schrijf een straatnaam of de naam van het gebied op. Of schrijf een combinatie op van een cijfer en een letter. Gebruik de kaart hierboven.

 

 

|

Commentaar

  • Achter t Spiegel / parkeerplaats eurofleur tussen snelweg/driftakkerweg. Volledig verrommeld gebiedje met veel steen, prima voor zonneveld.
    7-6-2021 10:38:39
  • Volgens mij zijn er nog genoeg daken in leusden beschikbaar voor zonnepanelen. Misschien een idee om particulieren hierin te steunen dmv een subsidie oid.Overdek de parkeerplaatsen bij bedrijven met zonnepanelen.
    6-6-2021 23:35:44
  • Geen geschikte plekken in de natuur beschikbaar voor zonnevelden/panelen, gewoon niet doen! Nogmaals plaats panelen op daken, langs infrastructuur......
    6-6-2021 22:32:02
  • Niet in het landschap.
    6-6-2021 22:16:50
  • In bebouwde kom op daken, op parkeerplekken of iets dergelijks, maar niet in buitengebied. Open karakter en mooi vergezicht en landschapselementen komen er mee in het gedrang.
    6-6-2021 20:56:50
  • Opwek van zonne-energie op: Daken, Ramen en Wanden van: woningen, bedrijven, schuren, etc . Op Geluidswallen, parkeerplaatsen etc. Tussen klaverbladen van snelwegen. Houd onze leefomgeving leefbaar voor mens en dier. Behoud de Flora en Fauna. Geen plaats voor zonnevelden.
    6-6-2021 14:33:13
  • Zonnepanelen op daken etc. Niet in natuur.
    5-6-2021 17:41:27
  • Zonnepanelen op daken, parkeerterreinen en langs A28.
    4-6-2021 14:37:11
  • Zonnepanelen alleen op daken en muren van huizen, schuren en bedrijven. En op restgronden zoals geluidsschermen, de grond tussen klaverbladen van snelwegen, de smalle strook langs spoorrails en op parkeerterreinen. GEEN zonnevelden. Zonde van onze natuur, het landschap en woon- en recreatieplezier.
    2-6-2021 11:02:05
  • Ik wil geen zonnevelden en al helemaal geen windmolens. Het is een mooi alternatief om zonnepanelen boven parkeerterreinen en op daken van huizen, bedrijven en schuren te zetten. De energie transitie moeten we gebruiken om de natuur te beschermen en herstellen. We moeten de natuur en ook onze landbouwgrond niet opofferen om energie doelen te verwezenlijken, die uiteindelijk alleen meer schade veroorzaken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het grazen van schapen onder zonnevelden géén goed alternatief is.
    2-6-2021 8:05:31
  • Zonnevelden eerst op bestaande daken, parkeergarages etc en dan op/in een geluidswal A28. Niet op velden/akkers/weilanden/natuur
    31-5-2021 18:27:47
  • Zon op daken, parkeerterrein PON , geluidswal A28 , overkappingen met zonnepanelen boven parkeerterreinen en op daken parkeergarages
    31-5-2021 12:01:49
  • ton
    Waarom in de drukke en natuurrijke gemeente Leusden zonnepanelen plaatsen? Er zijn genoeg plekken in Nederland en daarbuiten waar er prima zonnepanelen en windmolens kunnen komen. Laten we ons daar hard voor maken.
    30-5-2021 20:59:04
  • Wederom spreken de reactie voor zich; daken en bestaande oppervlakte.
    30-5-2021 12:00:18
  • Alleen op daken en als geluidswal langs de snelweg en andere plekken waar een geluidswal noodzakelijk is. Verder NEE tegen zonnevelden!
    28-5-2021 23:00:39
  • Die locaties van de 200 voetbalvelden voor zonnepanelen zijn snel gevonden, maar dan moet je geen bekrompen visie hebben. A28 vanaf het viaduct Dodeweg tot knooppunt Hoevelaken volledig overkappen. De zijkanten dienen als geluidsscherm t.b.v. Leusden en Amersfoort. De gehele overkapping bedekken met zonnepanelen. Mocht dat niet voldoende zijn dan kan Amersfoort dat langs de A1 nog een keer doen. Natuurlijk is het een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Maar dat staat in geen verhouding tot wat benodigd is om grote windmolens te plaatsen. Met de A28 Solar Tunnel kan de Gemeente Leusden wereldwijd mooie sier maken en is er geen noodzaak meer om impopulaire maatregelen door te voeren zoals zonnevelden, om nog maar te zwijgen over windmolens.
    28-5-2021 21:22:49
  • Helaas staat mijn optie niet op de kaart. Maar anders dan op bestaande daken van huizen en bedrijven, daar gaat de stroom ook naar toe. Bij de bron dus.
    28-5-2021 10:02:44
  • Zonnepanelen als het dan moet alleen op de daken en de schaarse ruimte met rust laten
    27-5-2021 19:15:50
  • Wim
    Geen plek voor zonnevelden in Leusden. Alleen op daken en bedrijfspanden. Innovative oplossingen, bijv overkappen parkeerterrein Pon.
    27-5-2021 12:43:58
  • @Alexandra Kolkman: mee eens!
    27-5-2021 10:59:47
  • Zonnepanelen tegen de zuidkant van de masten van alle windmolens.
    26-5-2021 16:29:59
  • alleen zonnepanelen op daken, niet op het groen
    26-5-2021 14:47:02
  • Geen zonnepanelen op gronden, maar zoveel mogelijk op daken. Zonnepanelen op de grond zorgt ervoor dat die grond niet meer voor de voedselproductie gebruikt kan worden! Nederland kan zich op dit moment al niet zelf van voldoende voedsel voorzien. We voeren voedsel uit, maar nog ook veel in!
    26-5-2021 12:10:58
  • Alleen zonnepanelen in verstedelijkt gebied en dan vooral op alle daken van bedrijven. desnoods dwingen om de daken te versterken zodat ook inderdaad overal panelen op kunnen.
    26-5-2021 9:27:12
  • zonde om natuur te offeren als er nog dakruimte is.
    25-5-2021 21:48:58
  • De uitgestrekte open gebieden en weilanden Oost en Noord-Oost van het Valleikanaal zijn uitermate geschikt voor het inpassen van Zonnevelden. Om de omwonenden en verkeer niet tot last te zijn zul je dan wel maatregelen moeten treffen of ze aan het oog te onttrekken. Bossages, heggen, wildebloemen, lage wallen gebruiken.
    25-5-2021 16:25:58
    • @Alex: totaal niet mee eens. Zolang er nog dakcapaciteit is waar geen zonnepanelen liggen alleen daar plaatsen. Duurder dan een zonneveld maar als de prijs voor elektriciteit stijgt wordt dat steeds meer mogelijk. Bij zonnevelden gaan project ontwikkelaars vnl. profiteren van deze prijs stijging. En Leusden offert zijn mooie buitengebied op.
      25-5-2021 16:44:04
  • Geen zonnevelden in het buitengebied rond Achterveld. Wel op daken van woningen, bedrijven, stallen en schuren. PONparkeerterrein is ook een hele goede optie, Op geluidswallen ook. Verder op gevels. Absoluut niet in het groene buitengebied. Zonnevelden zijn een vorm van verstedelijking, dit hoort niet thuis in het mooie landschap van het buitengebied. Verniel het landschap niet door de bijzondere wens om al in 2040 energieneutraal te willen zijn. Een zonneveld ligt er voor minsterns 25 jaar. Als de gemeente de wens tot energieneutraliteit uitstelt naar 2050 (wat de rest van Nederland doet), is er meer tijd om innovatieve technieken af te wachten en daarvan te profiteren (zoals Ultradiepe geothermie, lichtgewicht zonnepanelen die ongeacht dakconstructie of dakvorm overal op (of tegen) geplaatst kunnen worden, efficientere zonnepanelen (die niet geheel, maar slechts voor een klein deel, uitschakelen als er schaduw op valt). Door niet zo ambitieus te zijn qua datum waarop energieneutraliteit bereikt zou moeten worden, kan Leusden voorkomen dat het buitengebied vernield wordt door lelijke zonnevelden. Leusden blijft dan een prachtig groen dorp, waar het heerlijk wandelen en fietsen is, en waar natuur en landschap ons de rust en ontspanning bieden die iedereen zo nodig heeft. Zo blijft het dorp ook aantrekkelijk voor toeristen en recreanten.
    24-5-2021 20:10:16
  • Alleen zonnevelden op daken bestaande gebouwen en niet in landschap. Geen windmolens. Zeker geen windmolens en zonnevelden in buitengebied!
    24-5-2021 9:07:07
  • Jep
    Zonnepanelen op daken van woningen en andere panden. Het idee om zonnepanelen als 'afdak' op het Pon-terrein te plaatsen vind ik ook een goede suggestie. Op dezelfde wijze kun je ook een dak van zonnepanelen maken op de parkeergarages bij de Hamershof. (Waarschijnlijk heeft iemand anders dat ook al geopperd :))
    22-5-2021 17:54:02
  • Geen windmolens of zonnepanelen in Achterveld of buitengebied.Alleen toepassen van zonnepanelen op daken van huizen, industrie, scholen. Geen zonnevelden en zeker geen windmolens binnen de gemeente of buitengebied Achterveld , bij boeren of weilanden. Geen windmolens; leveren teveel hinderlijke en schadelijke problemen tegenover beperkte opbrengst doordat ze vaak stilstaan.
    22-5-2021 15:07:10
  • Geen windmolens of zonnepanelen in Achterveld of buitengebied.Alleen toepassen van zonnepanelen op daken van huizen, industrie, scholen. Geen zonnevelden en zeker geen windmolens binnen de gemeente of buitengebied Achterveld , bij boeren of weilanden. Geen windmolens; leveren teveel hinderlijke en schadelijke problemen tegenover beperkte opbrengst doordat ze vaak stilstaan.
    22-5-2021 15:07:08
  • alleen daken en gevels
    22-5-2021 12:13:52
  • alleen zonnepanelen op daken van gebouwen
    22-5-2021 11:52:33
  • Zoals door zovelen al gemeld, maar hier nog een keer een stem: geen zonnevelden en vooral geen windmolens in groen gebied. Zonnevelden zijn niet nodig als daken goed benut worden voor zonnepanelen. Windmolen zouden door een gemeente nooit geplaatst mogen worden ivm permanente schaden en te kleinschalige blik door de verkaveling van de RES. Op landelijk niveau zijn er mogelijk wel plekken te vinden die geen of weinig overlast veroorzaken op mens en natuur. Niemand rept erover maar de huidige windmolens worden maar voor 1/3 gebruikt omdat het distributie netwerk niet geschikt is. Gaan we heel nederland op de schop gooien of leggen we op een paar plaatsen een goede infrastructuur neer die daadwerkelijk de opwekking aankan en de distributie kan regelen? Ook opslag van energie moet worden meegenomen om het distributienetwerk niet de bottleneck te laten worden. Maar gigantische witte windmolens in een groen landschap? Zitten we in War of the Worlds? Begin maar eens met daken van huizen en industrie vol te leggen met zonnepanelen!
    21-5-2021 17:36:01
    • @Marcel: helemaal mee eens! Geen windmolens en geen zonnevelden in het buitengebied/Achterveld. Alleen zonnepanelen op daken en dat goed uitnutten. Windmolens of andere oplossingen alleen op landelijke locaties/clusters waar er geen of heel beperkte overlast is.
      24-5-2021 10:39:02
  • Beste gemeente ik hoop dat jullie alle commentaren meelezen en dan tot de conclusie komen dat de mensen in Leusden geen zonnevelden willen en geen windmolens. Zonnepanelen willen we op eigenlijk alles wat maar een dak dak heeft en dan in het bijzonder te beginnen met daken van kantoor/bedrijfspanden, geluidswallen langs de snelwegen. Daarmee vermoed ik dat we al een heel eind komen om de doelen te halen. Verder vind ik deze enquête bijzonder manipulatief en sturend waarbij de vraagstelling vaak zo is dat als je niet voor het ene kiest je automatisch voor de andere optie bent.
    21-5-2021 17:10:02
    • @Ruud: Helemaal eens!
      24-5-2021 18:56:23
  • De enige plek is het al verstedelijkte gebied. Maak het groene gebied niet grijs
    21-5-2021 16:18:50
  • Ik ben tegen zonnevelden op vruchtbare landbouwgronden in Leusden. Vergeet niet dat daarop op een steeds duurzamere manier ons voedsel wordt verbouwd. Daarnaast liggen er ook steeds grotere opgave voor de landbouw waardoor er eerder meer dan minder landbouwgrond nodig is.Zoek oplossingen in daken en braakliggende delen van Leusden en ik denk dat er de komende jaren nog andere initiatieven komen om op een duurzame manier energie op te wekken.
    21-5-2021 15:37:20
  • Eerst Zonnepanelen op daken. Er zijn nog genoeg daken vol te leggen. Geen zonnevelden in de natuur of andere gronden.
    21-5-2021 12:00:43
  • mk
    gebruik eerst de aanwezige daken van huizen, sporthallen, bedrijfsdaken, boerderijdaken etc.
    21-5-2021 10:10:19
  • Voorlopig geen zonnevelden. leg eerst alle daken vol, ruimte zat en ook nog langs de A28.
    20-5-2021 20:59:53
  • GEEN zonnevelden, maar subsidie voor bewoners voor zonnepanelen. Daken vol leggen van grote bedrijven, geluidswallen enz. Niet de landerijen, natuur in Leusden.
    20-5-2021 14:00:59
  • Geen zonnevelden is de beste optie. Er zijn platte daken genoeg, leg deze eerst maar vol
    20-5-2021 12:33:11
  • Geen zonnevelden is de beste optie. Er zijn platte daken genoeg, leg deze eerst maar vol
    20-5-2021 12:33:09
  • Liever zonnevelden dan windmolens. Indien mogelijk naast de sportvelden bij de Groene zoom en op de leusderheide
    20-5-2021 11:45:52
  • Geen zonnevelden, maar subsidie voor bewoners voor zonnepanelen. Daken vol leggen van grote bedrijven, geluidswallen enz.Niet de landerijen, natuur in Leusden.
    19-5-2021 21:04:29
  • JJH
    Geen zonnevelden en geen windmolens in en rond de gemeente Leusden. Subsidieer energie besparende maatregelen en het plaatsen van zonnepanelen op alle gebouwen. Laat de Rijksoverheid zsm beginnen met de bouw van 2 nieuwe kerncentrales icm waterstoffabrieken, de brandstof van de toekomst!
    19-5-2021 20:43:40
  • Géén windmolensAlleen zonnepanelen langs snelweg en op daken.
    19-5-2021 20:04:05
  • Eerst zonnepanelen op daken, op geluidswal A28, boven parkeer terreinen (PON, Karwei & andere grote parkeerterreinen bij Leusdense bedrijven). Geen natuur opofferen aan zonnevelden!
    19-5-2021 19:30:38
  • Zonneveld op daken (van bedrijfspanden bijvoorbeeld) en bij de A28. Niet in natuurgebieden, akkergronden of langs wandel-en fietsroutes.
    19-5-2021 19:13:13
  • Zonnepanelen worden gemaakt in China, met dwangarbeid! Wil Leusden meewerken aan de genocide op Oeigoeren?
    19-5-2021 19:12:41
    • JJH
      @Alexander van Ekeren: Goed punt. We willen überhaupt geen producten uit China. Voor China geldt maar 1 ding: de Communistische Partij. En alle niet-chinezen zijn barbaren dus onbelangrijk.Lees vooral: 'De Nieuwe Wereldorde. Hoe China sluipenderwijs de macht overneemt.' Auteur: Rob de Wijk, hoogleraar Internationale Betrekkingen, Universiteit Leiden.
      19-5-2021 21:05:46
  • Op daken geluidswal en boven parkeerplaatsen niet op akkers
    19-5-2021 17:07:08
  • Alleen zonnepanelen op daken en geen grond beschikbaar stellen voor zonnepanelen. Vrijkomende grond bebossen levert veel meer milieuwinst.
    19-5-2021 16:15:34
  • eerst de daken vol leggen, dan pas gaan denken om schaarse grond vol te leggen
    19-5-2021 14:42:07
  • Eerst alle daken vol leggen.
    19-5-2021 12:51:08
  • KERNENERGIE.Zo vreselijk dom dat Nederland verzaakt heeft om te investeren in Kernenergie. Wat mij betreft is het nog steeds niet te laat, want de honger naar energie blijft groeien. Laat Leusden en omgeving niet ten prooi vallen aan die verschrikkelijke horizonvervuiling door, met name, windmolens maar ook velden vol zonnepanelen. Er zijn hele gebieden in Nederland en in het buitenland waar je geen kant meer op kan kijken zonder die lelijke windmolens te zien.Oh en nog iets: Kunnen we onze regering tot verantwoording roepen?. Groningen: gaan we eerst met veel overheidssubsidie, (uw en mijn belastinggeld) kolencentrales bouwen om deze vervolgens een paar jaar later met veel overheidssubsidie om te bouwen tot Biomassacentrales.Om deze centrales te stoken worden overal bossen gekapt. Hoe dom is dat?In plaats daarvan was het veel beter geweest om een kerncentrale te bouwen. Er is voldoende kennis om die veilig te bouwen en het afval te verwerken of op te slaan.Stop de subsidies voor boeren die landbouwgrond beschikbaar stellen voor zonnepanelen en windmolens. Laat de boeren boer blijven en geen energieleverancier worden.
    19-5-2021 10:29:37
    • bas
      @Albert van der Meij: ik sluit me aan. goed verwoord.
      19-5-2021 20:51:39
  • Zon op dak, op/in een geluidswal A28 maar niet op een veld/akker/weiland
    19-5-2021 9:46:28
  • A
    GEEN zonnevelden
    18-5-2021 21:18:35
  • Wee
    Op daken kunnen nog voldoend zonnepanelen
    17-5-2021 19:28:56
  • i7 (parkeerterrein PON. Zonnepanelen op palen, waar de auto's onder kunnen staan.
    16-5-2021 17:07:52
    • @Bas van Zanten: Top idee
      19-5-2021 18:18:49
  • Zonnevelden op agrarische gronden in de nabijheid van bestaande natuur kunnen – mits goed landschappelijk ingepast en met extra impuls voor natuur en biodiversiteit – volgens mij ook positief bijdragen aan de natuurgebieden. De gronden worden dan niet meer bemest, waardoor er minder stikstof op de natuurgebieden terecht komt.
    16-5-2021 12:01:40
    • @Marita: Wellicht minder stikstof, maar onder zonnepanelen komt geen leven meer voor....
      19-5-2021 19:10:09
  • Praktisch elk (schuin) dak van een huis, boerenschuur of bedrijf in Leusden is geschikt voor zonnepanelen. Heeft de gemeente dat wel eens berekend hoeveel zonnepanelen dat zijn ? De daardoor opgewekte energie zal waarschijnlijk net zoveel zijn als enkele zonnevelden aan energie opleveren.
    16-5-2021 12:00:06
  • Of ik even een plekje aanwijs? Op het dak van de burgemeester en wethouders wellicht?Niet in de natuur enof op landbouwgrond. We hebben al zo weinig. Leg ze maar op een dak!Beter: kijk naar andere, veel betere alternatieven (duurzaambouwen/verbouwen, waterstof, kernenergie, aardwarmte.....) Niet regionaal, dat schiet niet op
    15-5-2021 18:19:06
  • Dit is niet de manier om de hete aardappel door te schuiven!Geen zonnevelden, wel optimaliseren op daken van huizen (vrijwillig) en bedrijven (subsidie)
    15-5-2021 13:20:29
  • Met deze manier van meepraten, kan ik niet meepraten, omdat het vanuit zeer zeer beperkte gedachtengangen bekeken wordt. Verder en diepergaand onderzoek en inzet van daadwerkelijk goede duurzame en gezonde energieopwekking , buiten energieslopende manieren opzoeken en onderzoeken.
    15-5-2021 9:49:22
  • Leg eerst de daken van bedrijven vol
    14-5-2021 21:34:13
  • Op daken, geen velden.
    13-5-2021 20:50:00
    • @Wilbert Torsius: Mee eens!
      14-5-2021 10:47:18
  • Geen zonnepanelen of windmolens in deze gemeente of buitengebied rondom Leusden.De gepresenteerde plannen rondom Schammer zijn zeer slecht! Er is al zo weinig groen/natuurgebied over!
    13-5-2021 15:57:50
    • @J.J. Jansen: De Schammer is nu juist een vrij recente aanwinst voor de natuur binnen onze gemeente. Dus mee eens: blijf dar weg met energie opwekking.
      14-5-2021 15:26:02
  • Allereerst ben ik het oneens met de strategie om voor elke gemeente/regio apart een energiestrategie te ontwikkelen. Ik zou liever zien dat de landelijke overheid hierin het voortouw neemt. Daarbij naast zon en wind ook kijken naar andere energiebronnen (getijden, reactie zout- en zoetwater). Vervolgens eerst alle mogelijkheden op bestaande daken, industriegebieden, parkeerterreinen en op de Noordzee benutten. Als er dan nog meer nodig is landelijk kijken naar landschappen waar zonnevelden de minste afbreuk doen aan de landschappelijke kwaliteit. Als het dan nog steeds niet voldoende is kun je per gemeente nog naar de beste plekken kijken. Voor Leusden zou ik dan kiezen voor het nu toch al sterk verrommelde gebied bij de afrit Leusden (dus rondom Eurofleur en de afvalstraat). Op de kaart is dat een deel van de vakken I3 en I4. Sowieso niet in (de buurt van) natuurgebieden en in het landelijk gebied.
    13-5-2021 12:59:36
  • Als het dan toch moet: J2, j3 is ideaal. Bij landgoed de Horst. Nog net ontwikkeld dus de zonneparken groeien mee in het landschap als het ware. Naast de hockeyvelden, genoeg ruimte tussen de huizen. Zichtlocatie, zodat iedereen het duurzame Leusden komt binnenrijden. Dicht bij bebouwde kom (bekabeling en onderhoud) en bedrijventerrein, is net ontwikkeld terrein met duurzame omgeving en imago, dit soort initiatieven past daar goed bij in het duurzaamheidsstreven.
    13-5-2021 10:36:10
    • @Fred: Goede suggestie, en qua geluid maakt het niet uit vanwege het lawaai van de snelweg.
      14-5-2021 16:51:42
  • Nergens zonnevelden in Leusden. Ik woon hier juist vanwege het groene karakter.
    13-5-2021 8:50:08
  • Volgens mij zijn er nog genoeg daken in leusden beschikbaar voor zonnepanelen. Misschien een idee om particulieren hierin te steunen dmv een subsidie oid.Overdek de parkeerplaatsen bij bedrijven met zonnepanelen.
    12-5-2021 18:28:19
  • Volgens mij zijn er nog genoeg daken in leusden beschikbaar voor zonnepanelen. Misschien een idee om particulieren hierin te steunen dmv een subsidie oid.Overdek de parkeerplaatsen bij bedrijven met zonnepanelen.
    12-5-2021 18:28:17
  • Daken gebruiken, parkeerterreinen overkappen Net zoals iedereen bij herhaling zegt ..
    12-5-2021 17:47:49
    • @A. Tempel: eens, herhaling van meningen: leg op bestaande daken, GEEN zonneweides
      14-5-2021 19:39:01
  • Daken gebruiken, parkeerterreinen overkappen Net zoals iedereen bij herhaling zegt ..
    12-5-2021 15:50:38
  • Midden in de wijken zodat bewoners zich altijd realiseren dat dit het gevolg is van de bouw van hun huizen.
    12-5-2021 15:40:38
  • NIMBY
    12-5-2021 8:21:25
  • - passend in bebouwde kom van Leusden(zuid) en Achterveld als onderdeel van daken, wegen, etc.- langs A28 als geluidswal of andere dubbelfunctie
    9-5-2021 15:36:52
  • Naast bestaande daken, kan je ook zonnepanelen leggen boven parkeerterreinen, parkeergarages en boven snelwegen. Op parkeerterreinen staan overdag de elektrische auto's die dan direct de opgewekte elektriciteit kunnen opslaan. Parkeerterreinen bieden ook voordelen t.a.v. netstabiliteit en lagere kosten voor aanpassing van het elektriciteitsnet. Aanleg van zonnevelden in het buitengebied zal hogere kosten voor verzwaring van het elektriciteitsnet geven dan op plekken waar de opgewekte elektriciteit direct kan worden gebruikt. Het parkeerterrein van Pon alleen al zou meer dan 15 hectare op kunnen leveren. Boven snelweg van afslag 7 (leusden) naar afslag 6 (Leusden-Zuid) levert al circa 4 ha op.
    8-5-2021 17:15:52
  • Graag eerst zoveel mogelijk zonnepanelen op de daken. Daarna pas nadenken over andere mogelijke plekken. Het heeft geen zin om na te denken over zonnevelden in het landschap als je niet eerst de bestaande logische mogelijkheden benut: op de daken dus!
    8-5-2021 14:09:57
  • Mijn voorkeur gaat uit naar windmolens langs snelwegen, maar als dat in combinatie met alle bebouwing en geluidswallen langs snelwegen volleggen met zonnepanelen niet genoeg blijkt te zijn, dan kunnen er zonnevelden geplaatst worden op de volgende locaties: L7, N4, L8, M8. Voorwaarde is wel dat er struiken zoals meidoorn omheen geplaatst worden om de velden aan het zicht te onttrekken en er extra natuurwaarde wordt gecreëerd.
    7-5-2021 21:50:16
  • Geen zonnevelden in het landschap maar op bestaande daken.
    7-5-2021 13:02:38
  • Natuurlijk eerst de daken vol leggen, is dit niet genoeg dan in de gebieden waar nu grootschalig dierenvoer wordt geoogst, nodig voor de Bioindustrie, zouden we moeten kijken of we daar niet een aantal grote velden kunnen leggen die voldoende opbrengen om de doelen uit het klimaatakkoord te halen. In plaats van mais en raaigras en bieten (puur voor dierenvoer) kijken naar duurzamere inzet van het land waar biodiversiteit voorop staat. LMN 3-7 bijvoorbeeld in het raster.
    7-5-2021 12:37:43
  • Eens om eerst alle daken vol te leggen, en (geluids)wallen. Het Leusdens landschap leent zich niet voor grootschalige zonnevelden, alleen kleinschalig waar het niet de horizon en het uitzicht vervuilt en de primaire functie van de grond niet schaadt.
    5-5-2021 22:45:33
    • @Frank Jansen: helemaal mee eens! Kort en bondig, maar precies zoals ik het zou willen opschrijven. Leusden is uniek door het prachtige landschap en maakt het fijn om in te wonen. Eerst goed kijken naar alternatieven en als het echt niet anders kan, zoeken naar plekken die geen horizon bevuilen en Leusden uiteindelijk minder uniek maken!
      12-5-2021 22:46:40
  • Jan
    Ik stel voor eerst zoveel mogelijk bestaande daken vol te leggen, er zijn nog zat plaatsen waar niets ligt (bedrijven, boerderijen, woningen etc) en daarna pas kijken naar zonneweiden.
    5-5-2021 21:33:03
  • Zon op dak, op/in een geluidswal A28 maar niet op een veld/akker/weiland
    5-5-2021 19:59:29
  • Wat hangt deze hele site aan elkaar met suggestieve vragen!!!
    5-5-2021 18:59:52
  • Alleen op daken van bestaande gebouwen en huizen. Daarna misschien pas op andere plekken
    5-5-2021 18:51:16
  • Eerst de daken van gebouwen en huizen benutten. Dan verder kijken.
    5-5-2021 17:13:48
  • Plek voor "zonnevelden" is er nergens, zolang er nog 99% van de daken beschikbaar zijn voor zonnepanelen, waarbij ook in het buitengebied de grote lege daken van agrarische gebouwen niet benut zijn.
    5-5-2021 13:57:09
    • @Paul Jonker: hier zijn wij het volledig mee eens. Het voelt nog niet als een oplossing.
      15-5-2021 14:53:58
  • Alleen op daken van bestaande gebouwen en huizen. Daarna misschien pas op andere plekken
    5-5-2021 13:12:37
    • M
      @Ramon Goedknegt: helemaal mee eens: zonnevelden zijn pas een optie als alle geschikte daken vol liggen.
      24-5-2021 13:20:45
  • Zon op dak, op/in een geluidswal A28 maar niet op een veld/akker/weiland
    5-5-2021 12:37:31
    • VMS
      @Alexandra Kolkman: Helemaal mee eens!
      22-5-2021 14:19:51
    • @Alexandra Kolkman: Helemaal mee eens.
      16-5-2021 18:20:36
    • @Alexandra Kolkman: helemaal mee eens!
      16-5-2021 16:47:22
    • @Alexandra Kolkman: EENS!!
      12-5-2021 22:48:15
    • @Alexandra Kolkman: mee eens
      12-5-2021 7:34:00
    • @Alexandra Kolkman: Mee eens.
      6-5-2021 11:29:37
    • @Alexandra Kolkman: Helemaal eens.
      5-5-2021 23:36:15
    • @Alexandra Kolkman: Helemaal eens!
      5-5-2021 14:33:13
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren
leusdenzew
2475