U kunt niet meer reageren.

Op 8 juni 2021 is deze discussie gesloten. 

Praat mee!

Inrichting zonnevelden

onderbegroeiing-zonn...Wat vindt u een belangrijke functie van een zonneveld?

 

 

 

|

Commentaar

  • GEEN Zonnevelden , zie al mijn antwoorden op vorige vragen. Ook hier waarom deze suggestieve antwoorden en kan er niet gekozen worden voor geen plek voor zonnevelden!!!
    6-6-2021 22:53:04
  • Er moeten geen zonnevelden komen, vervuiling van het landschap. Er is al genoeg goede landbouwgrond onttrokken aan het agrarische gebruik. En met een omslag in de agrarische wereld naar natuurinclusief of welke vorm dan ook, is al het land nodig. Juist in een agrarisch gebied als Leusden.
    6-6-2021 21:09:39
  • GEEN ZonneveldenBehoud de Flora en fauna en cultuurhistorische waarde van ons Buitengebied.
    6-6-2021 15:16:22
  • Wat een slechte enquete is dit. Rommelig van opzet en suggestieve vraagstellingen. Zonnevelden verpesten het landschap en zijn slecht voor het bodemleven. Zonnepanelen op daken is wat mij betreft de enige optie.
    4-6-2021 9:01:19
    • @Hans: Helemaal mee eens. Zeer slechte suggestieve enquete. Er wordt compleet voorbij gegaan aan andere technologische ontwikkelingen.
      7-6-2021 17:01:50
  • simpelweg GEEN zonnevelden! Bescherm onze natuur, ons landschap en de cultuurhistorische waarde ervan. Evenals het uitzicht vanuit woningen, vanaf wegen, wandelpaden en fietspaden. Alleen zonnepanelen op daken, muren, restgronden zoals grond binnen en klaverblad op de snelweg, geluidswallen, parkeerterreinen.
    2-6-2021 11:27:01
  • Ik wil geen zonnevelden en al helemaal geen windmolens. Het is een mooi alternatief om zonnepanelen boven parkeerterreinen en op daken van huizen, bedrijven en schuren te zetten. De energie transitie moeten we gebruiken om de natuur te beschermen en herstellen. We moeten de natuur en landbouwgebied niet opofferen om energie doelen te verwezenlijken, die uiteindelijk alleen meer schade veroorzaken.
    2-6-2021 8:27:43
  • Kan het nog suggestiever?! Aanleg van zonnevelden is absurd!
    30-5-2021 16:53:19
  • Vreemde vraagstelling...Geen zonnevelden in de natuur, niet bodembedekkend, alleen zonnepanelen op daken en boven parkeerterrein, op geluidswallen.
    29-5-2021 14:36:08
  • Helemaal mee eens.
    29-5-2021 13:18:53
  • Leuk gevonden! deze vraag maar geef dan ook nog andere opties. Gebruikt men hier de tactiek die je ook gebruikt bij kinderen?Je krijgt een keuze maar geen van de keuzes is wat je echt wil... "wil je broccoli of spruitjes?" Sorry maar "Geen" zou mijn antwoord zijn.
    28-5-2021 10:16:22
    • KS
      @Sander: Mee eens. Geen enkel vakje kan ik aanklikken. Maar dan wordt het antwoord (geen) niet verstuurd.
      2-6-2021 15:08:39
  • @Alexandra Kolkman: helemaal mee eens.
    27-5-2021 14:19:35
  • Wim
    Wederom nogal suggestieve vraag. Antwoordmogelijkheid : geen ontbreekt nl.
    27-5-2021 12:53:55
  • Geen zonnevelden in het buitengebied van Leusden. Alleen op daken, in geluidsschermen e.d.
    27-5-2021 11:13:04
  • Mijn antwoord staat er niet bij: Ik wil GEEN ZONNEVELDEN in het buitengebied van Leusden
    26-5-2021 11:52:19
  • De lijst met antwoorden is niet compleet doordat de mogelijkheid van 'geen zonneveld' niet wordt genoemd. Dit is duidelijk geen goede enquete vraag en vooral bedoeld om antwoorden te sturen.
    25-5-2021 17:06:58
    • @Sandra: Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kan een enquête zo in elkaar zetten dat je het antwoord krijg wat je wil
      26-5-2021 11:52:01
  • Geen zonnevelden. De lijst met te kiezen antwoorden komen zo uit een reclamefolder voor een zonneveld. Mooie woorden, maar in de werkelijkheid heeft natuur er onder te leiden. Maar goed dan ligt het veld er al en kun je bij niemand meer aankloppen dat afspraken en doelstellingen niet zijn nagekomen.
    24-5-2021 21:22:41
  • Geen zonnevelden, alleen zonnepanelen op daken en boven parkeerterrein, op geluidswallen.
    24-5-2021 21:00:08
  • Mijn antwoord staat er niet bij. Uiterst manipulatief net zoals zoveel andere vragen. Zonnepanelen moeten op daken van bedrijven. Kijk eens op jullie eigen website onder het kopje 'bedrijventerreinen gemeente Leusden'. Dan komen jullie denk ik zelf al tot de conclusie komen dat er geen grasspriet in Leusden opgeofferd hoeft te worden voor een zonneveld.
    24-5-2021 14:46:44
  • Helemaal geen zonnevelden. Waar is de optie in deze vragenlijst. Erg manipulatief.
    22-5-2021 17:31:24
    • @Gert: Mee eens dus ik heb deze vraag net als zoveel anderen zo te zien niet ingevuld...
      24-5-2021 11:13:05
  • ik wil geen zonnevelden
    22-5-2021 12:23:44
  • Waardeloze vraag: waarom kunnen we niet aangeven dat we dit gewoon NIET willen?
    22-5-2021 12:02:00
  • Geen zonnevelden, rood met zwart afdekken: dus daken vol leggen. Niet groen met zwart afdekken. Dus ook niet landbouwgrond gebruiken.
    21-5-2021 18:02:55
  • Waarom landbouwgrond gebruiken? Als we er vervolgens niet zelf in investeren (omdat het onzekere business is en de gemeentelijke budgetten niet voldoende groot zijn), dan moet er een derde partij financieren. Deze doet het alleen voor het rendement. En je ziet nu al dat er grote subsidies worden aangewend, die vervolgens naar opkopende internationale investeringspartners gaan. Liever plaatselijke initiatieven op grote dakvlakken zoals op stallen in het buitengebied dan zonnevelden die vervolgens door internationale investeerders worden opgekocht. Weg 'recht' op de opgewekte energie en wat betekent dat voor je internationale positie (krijgen we scenario's als Huawei waarbij energie inzet wordt van belangen?)!? Willen we de gewone daken eerst vol leggen, dan moet de ontsluiting van het energienet sterk worden verbeterd en niet verhaald worden op de lokale initiatiefnemer. Echt rendabele daken (lees grote dakoppervlakken van stallen in bijvoorbeeld buitengebied) kunnen nu niet uit doordat er een verzwaring van het net moet komen die wordt verhaald op de initiatiefnemer. Nu kost een verzwaring van het net de plaatselijke eigenaar in het buitengebied (afhankelijk van de afstand tot het energieverdeelpunt) ca. €40.000,- SDE-subsidies ten spijt is de terugverdientijd dan erg hoog. In mijn ogen mogen LOKALE initiatiefnemers best verdienen aan het opwekken van energie omdat zij hun kop uitsteken voor de rest van de Leusdenaren die het niet kunnen of willen. Ze investeren grote bedragen en nemen risico.
    20-5-2021 17:05:00
    • @Voorburg: Goed verhaal!
      24-5-2021 19:11:42
  • Geen zonnenvelden
    20-5-2021 12:37:47
  • Geen zonnevelden, deze optie ontbreekt. Laten we onze dagen vol leggen daar is nog plek genoeg in de gemeente.
    20-5-2021 12:20:08
  • @Alexandra Kolkman: helemaal mee eens
    19-5-2021 22:43:26
  • De optie voor zonnepanelen op alle beschikbare daken, gebouwen en parkeerplaatsen ONTBREEKT hier gewoon in de opties!! Hoe vooringenomen kun je zijn???
    19-5-2021 19:48:37
  • A
    GEEN zonnevelden !Nogal bedenkelijk dat deze keuze ontbreekt
    18-5-2021 21:25:57
  • Wee
    Optie: geen zonnevelden
    17-5-2021 19:34:55
  • Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd waaruit blijkt dat zonnevelden, mits goed ingericht en goed beheerd, een positieve bijdrage kunnen leveren aan de biodiversiteit. Dat geldt natuurlijk vooral als de uitgangssituatie slecht is, zoals voor veel landbouwgebied het geval is.
    15-5-2021 16:29:55
    • JJH
      @Martin de Haan: Geloof helemaal niks van die onderzoeken! Meestal worden die onderzoeken in opdracht gegeven door bedrijven of instellingen die baat hebben bij die uitslag!@iedereen: Kijk vooral ook op Follow The Money www.ftm.nlGeen zonnevelden en geen windmolens in en rond de gemeente Leusden. Subsidieer energie besparende maatregelen en het plaatsen van zonnepanelen op alle gebouwen. Laat de Rijksoverheid zsm beginnen met de bouw van 2 nieuwe kerncentrales icm waterstoffabrieken, de brandstof van de toekomst!Overigens verschrikkelijk vooringenomen vraagstelling! Slecht gedaan onderzoeksbureau Moventum (als dat weer het bureau is dat de opdracht van gemeente Leusden heeft binnengesleept).
      19-5-2021 20:55:16
  • Geen enkel voorgestelde functie kan ik aankruisen.
    15-5-2021 10:01:41
    • Jan
      @T de Jong: Eens! En energieverbruik reduceren.
      27-5-2021 13:56:59
    • @Maria: Ja idd...Géén zonnevelden in de natuur!Alleen op geluidswal langs de snelweg en op daken!
      19-5-2021 20:25:58
    • @Maria: 100% eens. De vraag is suggestief. Welk type zonneveld vindt u het best? GEEN!!!
      15-5-2021 15:36:36
  • @Alexandra Kolkman: helemaal mee eens!
    14-5-2021 20:02:43
  • Om zonnepalen met natuur te combineren zo dat het natuur kan ontwikkelen en verbeteren.....wie bedacht deze voorstellen, natuur ontwikkelen, beteken daar komen struiken, bomen en bos, wat reeds niet goed is voor zonnepanelen. Dus is dit weer een foutief saam gestelde vraag lijst om mensen foutief aan te sturen met nep verhalen over dingen wat eigenlijk niet mogelijk is.
    13-5-2021 21:09:04
  • rik
    nergens die onrendabele lelijke dingen en ga niet denken dat je het energievraagstuk regionaal kunt oplossen.
    13-5-2021 20:26:06
  • Ik wil geen zonnepanelen of windmolens in deze gemeente of buitengebied rondom LeusdenWaarom wordt deze optie in deze vragenlijst niet geboden?De gepresenteerde plannen rondom Schammer zijn zeer slecht! Er is al zo weinig groen/natuurgebied over!
    13-5-2021 16:04:47
  • ik wil geen zonnevelden - waar is die optie?
    13-5-2021 9:02:12
  • Géén zonnepanelen in het landschap. Alleen op daken.
    13-5-2021 8:14:02
  • geen enkel type zonneveld
    12-5-2021 20:34:29
  • GEEN ZONNEVELDEN. Zonnepanelen alleen op daken!
    12-5-2021 17:58:44
  • GEEN ZONNEVELDEN. Zonnepanelen alleen op daken!
    12-5-2021 17:58:28
  • Slechte enquete, die volledig uitgaat van zonnepanelen in natuurlijk landschap.Optie combineren met industriële bestemmingen ontbreekt. Het pon parkeerterrein is meerdere malen genoemd in reacties. Lijkt mij een uitermate geschikt terrein.
    12-5-2021 16:01:57
  • de optie: ik wil geen zonnevelden ontbreekt. verder dragen zonnevelden niet bij aan biodiversiteit en leiden ze per definitie tot schade aan natuurlijke waarden en bodemleven
    12-5-2021 15:59:05
  • Een zonneveld verhoogd per definitie de biodiversiteit niet. Dus de vraag: Een zonneveld dat ook ruimte biedt voor de ontwikkeling van nieuwe natuur of het verbeteren van de biodiversiteit is niet aan de orde. men kan wel proberen om het verlies van biodiversiteit te beperken. Maar bij plaatsing op plekken binnen de bebouwde kom (daken, parkeerplaatsen, langs sportvelden, langs snelweg, bedrijventerreinen ) hebben we dit probleem niet en kunnen de boeren in Leusden ook in de toekomst duurzaam voedsel voor iedereen produceren.
    10-5-2021 16:43:58
    • @Sophie: Dat hoeft niet natuurlijk. Als een zonnepark op nu schrale lanbouwgrond geplaatst wordt kan wel degelijk de biodiversiteit bevoordeeld worden als er ook ruimte is voor struiken/bloemen die weer bijen en vogels aantrekken.
      11-5-2021 15:21:39
  • Een zonneveld moet maximale energie opwekken en gekoppeld worden aan opslag mogelijkheden zoals batterijen. Bovendien moet de onderliggende infrastructuur aanwezig zijn om energie efficiënt zonder veel verlies te kunnen transporteren naar centrale voorzieningen en gebruikers. Begin met zonnevelden, groot en klein op daken daar waar veel energie nodig is tijdens daglicht uren (industrie, kantoren, woonwijken). Op kantoor panden zijn enorm veel vrije m2 meters op platte daken. Een zonneveld in een gebied waar maar weinig mensen wonen is onlogisch. Dus nooit in een buitengebied. Te weinig afnemers. Een gemiddelde boer die 60.000kWh per jaar aan elektra gebruikt moet zijn eigen stal volleggen met zonnepanelen en in zijn eigen verbruik voorzien. Laten we het buitengebied blijven gebruiken voor natuurbehoud en ontspanning voor de mensen uit de stad. Het vele gebruik in de stad moet ook daar ter plekke opgewekt worden, niet in het schaarse buitengebied waar slechts een handjevol mensen er direct van kunnen profiteren.
    8-5-2021 14:50:33
  • met deze vraag kan ik geen chocolade maken
    7-5-2021 13:56:51
  • Mijn antwoord staat helemaal nergens bij!Dit hele "onderzoek" hangt aan elkaar van suggestieve vragen.
    5-5-2021 19:02:16
  • Mijn antwoord staat er helaas niet bij. Ik kies voor volledige integratie van zonnepanelen langs/boven/in de infrastructuur. Dus in op aan geluidswallen langs de A28. Niet op velden/bodems/natuurgebieden etc. Deze gebieden hebben namelijk al een andere functie en land is schaars. Verder natuurlijk ook zon op dak, parkeerplaatsen etc.
    5-5-2021 13:43:42
    • @Alexandra Kolkman: Mee eens!
      31-5-2021 18:42:07
    • jan
      @Alexandra Kolkman: Mee eens.
      24-5-2021 10:28:18
    • @Alexandra Kolkman: helemaal mee eens
      19-5-2021 22:41:39
    • @Alexandra Kolkman: Eens!
      19-5-2021 19:49:12
    • @Alexandra Kolkman: Eens!
      7-5-2021 13:25:31
    • @Alexandra Kolkman: Helemaal eens.
      5-5-2021 23:52:01
    • @Alexandra Kolkman: EENS!!!!!!!!
      5-5-2021 20:10:11
    • @Alexandra Kolkman: Eens.
      5-5-2021 15:22:09
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren
leusdenzew
2475