U kunt niet meer reageren.

Op 8 juni 2021 is deze discussie gesloten. 

Praat mee!

Locatie voor windmolens

open-veldWat zou een geschikte plek zijn voor windmolens?

 

 

 

|

Commentaar

  • Geen windmolens meer op land!
    6-6-2021 22:50:33
  • Ik denk dat nergens in Leusden een geschikte plek is om windmolens te plaatsen.
    6-6-2021 22:31:43
  • Helemaal geen windmolens, wat een slecht idee, We wonen hier toch met ons allen. Dan liever zonnepanelen parken
    6-6-2021 19:27:55
  • Windenergie op zee. Zet hier landelijk volledig op in. Behoud de opgewekte windenergie voor gebruik in Nederland !! en exporteer dit niet. Indien wind op zee niet aan de volledige energie behoefte voldoet, dan import uit de EU, als laatste wanneer rond 2040 blijkt dat tegen 2050 nog extra nodig is dan opwek van wind langs snelwegen met als voorwaarden ver weg (minimaal 1500 meter) van woningen.Waarschijnlijk zijn er tegen deze tijd nieuwe technieken en mogelijkheden die een bijdrage kunnen leveren aan de landelijke 2050 doelstelling.
    6-6-2021 15:10:49
  • Ik ben van mening dat windturbines (windmolens klinkt zo lief he, maar het zijn turbines, enorme joekels die lawaai, slagschaduw en laagfrequente trillingen produceren met alle gezondheidsgevolgen van dien, voor de mens maar ook voor de fauna) nergens zouden moeten komen. Maar als het dan toch onontkoombaar is, dan ALLEEN langs de A28 (minimaal 1500m van woningen) en verder NERGENS.
    2-6-2021 11:23:04
    • @Irene: Jouw stelling van "als het dan toch onontkoombaar is ALLEEN langs de A28 (minimaal 1500m van woningen)", is makkelijk gezegd maar met een beetje kaartstudie en daadwerkelijk op locatie kijken blijkt dat er (op het stuk A28 dat de Gemeente voorstelt) nergens een plek is te vinden met minimaal 1500 meter van een woning. Dan moeten we deze optie ook niet benoemen, anders komen we automatisch op: "gezondheidsgevolgen van dien, voor de mens". Iets verder langs de A28 (buiten het plangebied is nog wel een (1) positie te vinden met meer dan 1500 meter van woningen, maar dan ben je inmiddels aangekomen vlak bij het ecoduct over de A28, die door het plaatsen van een windmolen direct nutteloos wordt. De conclusie is dus" NERGENS.
      6-6-2021 8:24:45
  • Liever helemaal geen windmolens. Maar als het dan toch echt moet kleine windmolens die voor minder overlast, horizonvervuiling etc zorgen (je ziet ze wel eens bij boerderijen staan).
    31-5-2021 18:39:25
  • Helemaal geen windmolens. Niet op het land , niet in onze regio, niet in de gemeente Leusden.- Argumenten tegen windmolens zijn legio en reeds meerdere malen genoemd. - Hoe dan ook geen ruimte om ze op een afstand van 10 x de masthoogte tot bebouwing te plaatsen. Dit om gezondheidsrisico's zo veel mogelijk te beperken. Of heeft de overheid , die de plicht heeft om haar burgers te beschermen, een andere agenda? En kijkt onze volksvertegenwoordiging een andere kant op? Of spelen er soms persoonlijke belangen een rol?
    31-5-2021 12:31:22
  • Zoals al eerder en vaker en door velen gemeld: geen windmolens in Leusden (ook niet ergens anders trouwens.)
    30-5-2021 16:48:34
  • Ik zie echt geen voordelen van windmolens.
    28-5-2021 10:13:14
  • Jan
    Ik zie geen ruimte voor windmolens in deze gemeente. Zet ze in de polder of in de zee neer!
    27-5-2021 13:51:08
  • Wim
    Overlap met eerdere vragen.Windmolens aan zee of bijv langs Randmeren
    27-5-2021 12:51:48
  • Wim
    Overlap met eerdere vragen.Windmolens aan zee of bijv langs Randmeren
    27-5-2021 12:51:45
  • Geen windmolens, niet in het landschap en ook niet langs de A28!!
    27-5-2021 11:10:01
  • Laten we nu eens een landelijk plan maken en OOK kijken naar alternatieve energiebronnen.De gemeente Leusden maakt zich volstrekt belachelijk door het BESTE JONGETJE van de klas te willen zijn.VOOR WIE? NIET VOOR DE BEWONERS!
    26-5-2021 17:21:23
    • @piendehaas: Helemaal mee eens! 100 artsen stuurden al een brandbrief, waarin ze waarschuwen voor gezondheidsgevaar bij de huidige wettelijke geluidsnorm. En waarin ze aangeven waarom het recente RIVM-onderzoek niet deugt. EN HET HOEFT HELEMAAL NIET!!! Er is wèl plek genoeg op zee. Ook TNO adviseert dat. Volgens hen is het ook voor het electriciteitsnet niet nodig om wind en zon op land te combineren.
      27-5-2021 12:38:36
  • Langs de A28 is een goede mogelijkheid mits er voldoende afstand van de woningen gehouden wordt. Plaatsing van molen in de vallei zoals de NMU voorstelt zullen m.i. een erg onrustig beeld in het landschap opleveren
    26-5-2021 16:55:23
    • @Willem: Dat is nu juist het probleem. Windmolens mogen niet te dicht op de snelweg staan (minimaal 30 meter afstand) en net iets verderop staan al woningen. Dat is zelfs het geval bij de Tankwerkplaats tegen de Leusderheide. Dat betekend dat "langs" de A28 in de praktijk betekend dat ze honderden meters diep in het bos zouden moeten staan. Den Treek Henschoten heeft daar vast ook wel een mening over, immers zij zijn eigenaar van die gronden. Kortom "langs" de A28 is dus anders dan wordt voorgespiegeld. Tenzij Leusden natuurlijk alle regels aan zijn laars lapt. Overigens mijn mening is geen grote windmolens op het land!
      26-5-2021 17:40:36
  • Windmolens alleen op zee. veel efficiënter, veel goedkoper, minder belastend. Dergelijke projecten horen niet op gemeenteniveau BEDISSELD te worden. Gemeenten hebben geen benul van dergelijke grote infrastructurele projecten.
    23-5-2021 23:28:58
    • @Frits: Helemaal mee eens. Professioneel aanpakken op landelijk niveau i.p.v. lokale hobbyisten die stoer willen doen met een windmolentje.
      26-5-2021 17:10:22
    • Wim
      @Frits: Had het niet beter kunnen zeggen, helemaal met je eens
      26-5-2021 12:06:40
    • @Frits: Helemaal mee eens!
      24-5-2021 11:11:05
  • Vraag: "Wat zou een geschikte plek zijn voor windmolens?"Antwoord: "Op zee en niet boven land."
    23-5-2021 22:25:36
    • @Alex: windmolens alleen op zee, niet op het land. Veel te dicht bebouwd; ook niet in een natuurgebied.
      23-5-2021 23:09:39
  • "Vindt u dat de gemeente ook de mogelijkheden voor andere plekken dan langs de A28 moet onderzoeken? (motiveer hieronder uw antwoord en geef eventuele andere plekken aan)"Wat een foute suggestieve vraag. Zoals zovelen ben ik volledig tegen windmolens in en om Leusden. Dus heb ik NEE geantwoord. Maar mensen die kwaad willen zouden uit mijn NEE kunnen denken dat er geen andere plekken onderzocht hoeven te worden omdat de locatie langs de A28 goed is. NEE NEE NEE NEE. Totaal geen windmolens, ook niet langs de A28
    23-5-2021 22:14:00
    • @Michiel: Dat had ik nu ook. Als je "JA" zegt worden alternatieve locaties gezocht. Terwijl ik geen windmolens wil. Zeg je "NEE" dan komen ze er toch maar dan langs de A28. Ik wil die dingen niet!
      24-5-2021 19:09:18
  • Geen windmolens bij Utrechtse Heuvelrug / Den Treek Henschoten / A28.Voor mijn werk ben ik regelmatig even buiten de regio. Overduidelijk is dat Nederland plat en vooral uit weilanden bestaat. Maar uniek zijn de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Heuvelachtig terrein met uitgestrekte bossen. Het is dan ook echt een verademing als je op de A28 vanuit Utrecht komt. Net na het geluidsscherm van Zeist waan je je in de bossen, langzaam klimmend naar het hoogste punt waar nu een Ecoduct staat, een bewijs van de wil om natuurgebieden aaneen te sluiten. Op het hoogste punt aangekomen doemt ineens het het bosgebied van Den Treek Henschoten aan de ene zijde en Nummerdor aan de andere zijde op. Schitterend gezicht. Echter sinds een paar jaar is aan dat daar een verstoring gekomen. Letterlijk en figuurlijk een doorn in het oog, de 138 meter hoge zendmast. Echt het grootste litteken van Leusden. Op slinkse wijze door de Gemeente bewerkstelligd.Nu zet die zelfde Gemeente Leusden in om dat beeld nog veel verder te verstoren. Windmolens! Initieel werd het getal van 4 genoemd maar gaandeweg blijkt dat Leusden zich zeker niet heeft vastgelegd op dat nummer en de aantallen nog zullen toenemen (7, 8 en mogelijk meer zijn namelijk ook al genoemd). Alles met de gedachte hoe meer windmolens langs de A28 des te minder zonnevelden er bij Achterveld en omgeving hoeven te komen. Nu zeg ik niet dat alle weilanden bij Achterveld vol moeten worden gelegd met zonnepanelen, maar zoals eerder gezegd: weilanden zijn er in Nederland in overvloed. De Utrechtse Heuvelrug met zijn natuur is uniek! Afblijven dus van de Utrechtse Heuvelrug! De A28 loopt daar dwars doorheen, dat is helaas een triest feit. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we de Utrechtse Heuvelrug nog meer geweld moeten aandoen. Om deze natuur waarden te behouden is er de laatste jaren veel op GroenLinks gestemd, het is dan ook een mes in de rug nu blijkt dat juist GroenLinks achter deze Windmolen waanzit zit. GrijsLinks?
    23-5-2021 13:42:49
  • Jep
    Onderzoeken mag altijd en dan hoop ik dat de conclusie wordt dat het niet kan. Overigens bedenk ik me net: als (ooit) het knooppunt Hoevelaken op de schop gaat, kan daar dan geen windmolen(s) komen te staan? In het klaverblad bedoel ik dan. Dat is toch al een 'lelijk' gebied.
    22-5-2021 18:15:55
    • @Jep: Knooppunt Hoevelaken is een goede optie (beter dan langs de A28) als er windmolens moeten komen.
      22-5-2021 20:53:18
  • NIMBY? wat is daar nieuw aan Alex?Ook een wethouder is niets menselijks vreemd (lol) Echter wij Leusdenaren gaan de wereld redden! Na de DIFTAR gekte volgt wijkverwarming, al dan niet met afvalhout uit de Treek of een tropisch regenwoud.
    22-5-2021 17:45:02
  • Helemaal niet. Kijk eerst naar de alternatieven.
    22-5-2021 17:29:04
  • Geen zonnevelden en geen windmolens in de gemeente Leusden en omgeving!!
    22-5-2021 11:59:39
  • Geen zonnevelden en geen windmolens in de gemeente Leusden en omgeving!! Wat een landschap vervuiling!!
    21-5-2021 22:43:44
  • In herhaling vallend: een gemeente zou geen windmolens moeten mogen plaatsen. De RES had nooit zo versnipperd mogen worden. Iets zo intrusies als een Windmolen moet landelijk (minimaal) bepaald worden. Op regionaal niveau is er veel rood en weinig groen dus je hebt altijd grote impact. Leusden zit al helemaal klem tussen natuurgebieden die we willen behouden, dus hier is geen plaats voor windenergie.
    21-5-2021 17:59:31
  • Geen windmolens in de gemeente Leusden inclusief ons prachtige buitengebied. Slecht voor mens, dier en horizonvervuilend. Niemand wil ze. Respecteer dat a.u.b.
    21-5-2021 12:04:49
  • J
    Geen.
    21-5-2021 9:08:06
  • Dit is de makkelijkste: Géén windmolens. Wat een drama. Stel je toch voor dat iedere gemeente vanwege een centrale verplichting 4 grote molens neerzet. Dan is NL in 1x van al haar schoonheid ontnomen.
    20-5-2021 22:33:40
  • Ik ben geen voorstander van windmolens. Maar als het om duurzame energie gaat zullen we zowel zonkracht als windkracht moeten gebruiken om een balans in de energie te krijgen. In de winter hebben we nu eenmaal minder zon. Goede landbouwgrond gebruiken voor zonnevelden is echter ook niet ok. Willen we de gewone daken eerst vol leggen, dan moet de ontsluiting van het energienet sterk worden verbeterd en niet verhaald worden op de initiatiefnemer. Echt rendabele daken (lees grote dakoppervlakken van stallen in bijvoorbeeld buitengebied) kunnen nu niet uit doordat er een verzwaring van het net moet komen die wordt verhaald op de initiatiefnemer. Nu kost een verzwaring van het net de plaatselijke eigenaar in het buitengebied (afhankelijk van de afstand tot het energieverdeelpunt) ca. €40.000,- SDE-subsidies ten spijt is de terugverdientijd dan erg hoog. In mijn ogen mogen initiatiefnemers best verdienen aan het opwekken van energie omdat zij hun kop uitsteken voor de rest van de Leusdenaren die het niet kunnen of willen. Ze investeren grote bedragen en nemen risico. Liever plaatselijke initiatieven dan zonnevelden die vervolgens door internationale investeerders worden opgekocht. Weg 'recht' op de opgewekte energie en wat betekent dat voor je internationale positie (krijgen we scenario's als Huawei waarbij energie inzet wordt van belangen?) Als dat betekent dat er een paar windmolens in een groot landbouwperceel komen te staan, dan is dat wellicht nodig. Maar geef de boer/eigenaar dan ook alle hulp en credits.
    20-5-2021 16:55:46
    • @Voorburg: Mooi gezegd. Maar vergeet ook waterkracht niet. In de middeleeuwen werden tussen Barneveld en Amersfoort 15 molens aangedreven met waterkracht. En nu?
      22-5-2021 11:58:03
  • Gewoon GEEN windmolens
    20-5-2021 12:36:37
  • Geen windmolens a.u.b. in en om Leusden.Wat een suggestieve vraagstelling ook in dit 300.000 euro kostende flutonderzoek!Dat geld had beter besteed kunnen worden.
    19-5-2021 23:21:15
  • Bij de hockeyvelden. Staan al lichtmasten. Lichtvervuiling is er al. De M van de snackboer schittert in de verte boven de Schammer uit. Snelweg met sowieso geluidsoverlast. Maar wel de infrastructuur in de buurt en weinig direct omwonenden.
    19-5-2021 22:37:57
  • JJH
    Wat een sturende rot-vraag! Kan echt niet want niemand wil zonnevelden en windmolens in Leusden, of in Nederland.Geen zonnevelden en geen windmolens in en rond de gemeente Leusden. Subsidieer energie besparende maatregelen en het plaatsen van zonnepanelen op alle gebouwen. Laat de Rijksoverheid zsm beginnen met de bouw van 2 nieuwe kerncentrales icm waterstoffabrieken, de brandstof van de toekomst!Informeer jezelf ook op www.ftm.nl Follow The Money.
    19-5-2021 20:50:44
  • Niets van dit alles in Leusden.Zet ze op zee en betrek daar je energie vandaan.
    19-5-2021 20:08:41
  • Vooral op Groen Links blijven stemmen! We duwen ze toch lekker door je keel!
    19-5-2021 19:22:17
  • Geen windmolens zo dicht langs bossen en huizen. Er kan niet van gemeenten verlangt worden op deze manier te pushen op groene energie.
    19-5-2021 19:18:49
  • Zogenaamde inspraak voor de Leusdenaren maar zoals altijd zijn de plekken al lang bekend. Windmolens heeft niets met duurzaamheid of geld te maken maar alles met... GELD.
    19-5-2021 17:49:34
    • @Anita: helaas heb je gelijk.... de focus is op geld/subsidie en niet op natuur of milieu. Dan zou er namelijk ook naar de vervuiling veroorzaakt door de productie van alternatieve energie gekeken moeten worden. En wat te doen na de levensduur met de molens? Er zit overigens veel aardolie in die dingen!11
      19-5-2021 19:17:32
  • Geen domme dingen doen, dus geen windmolens in Leusden. Windmolens alleen op zee. Noors gas importeren en in de bestaande energiecentrales gebruiken en in de toekomst overstappen op waterstof in dezelfde centrales. Als zon en wind er meerdere dagen niet zijn wie vangt dit op? Juist ja gas centrales.
    19-5-2021 16:29:38
  • Zet ze maar neer op de oude spoorlijn van Amersfoort naar Veenendaal, lijkt me een prima locatie.
    19-5-2021 14:58:50
  • Zet ze maar neer op de oude spoordijk van Amersfoort naar Veenendaal, lijkt me een prima locatie.
    19-5-2021 14:58:42
  • Helemaal geen windmolens. Zoals al velen hier zeggen is het landschapvervuiling, zijn gezondheidsrisico's niet uit te sluiten en zijn ze niet efficient genoeg. Er zijn betere alternatieven. Ik lees niks over waterstof als alternatief voor gas
    18-5-2021 16:47:59
  • WINDTURBINES: EEN BEDREIGING VOOR UW GEZONDHEIDGezondheidsklachtenUit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat windturbines mens en dier ziek maken, o.a. ten gevolge van het laagfrequente geluid en de trillingen. Voor beschermde diersoorten zoals de ringslang staat al vast dat zij verdreven worden door de trillingen, maar nieuw wetenschappelijk onderzoek maakt nu ook duidelijk dat mensen ernstig ziek worden. Het onderzoek van de wetenschappers Nissenbaum, Aramini en Hanning heeft twee groepen van gelijke demografische opbouw onderzocht, één groep woonde dicht bij windturbines en de andere groep niet. Bij de groep welke bij windturbines woont, is op vooraf bepaalde afstanden gemeten op geregistreerde gezondheidsklachten. De resultaten zijn opmerkelijk: een kwart van de omwonenden binnen een straal van 366 meter van windturbines gebruikt psychotropische medicijnen. Dit zijn medicijnen welke gebruikt worden om psychische aandoeningen te behandelen, haal deze personen weg uit de nabijheid van windturbines en binnen één dag hebben zij geen noodzaak tot gebruik van medicijnen. Dit bevestigt windturbines als de bron van ziekte. De resultaten zijn verder overigens helder: direct omwonenden hebben binnen een straal van 1.400 meter significant meer slaapgebrek, zijn overdag meer vermoeid en presteren slechter. 75% van de omwonenden binnen 1.400 meter geeft bovendien aan zo snel mogelijk te willen verhuizen als gevolg van deze klachten. Tot slot : De Hoge Gezondheidsraad, het wetenschappelijk adviesorgaan van de OverheidsdienstVolksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu, bevestigt dat de klachten over de invloed van windturbines op de gezondheid en de levenskwaliteit gegrond zijn.
    17-5-2021 15:49:38
  • Langs de A28 ver weg van de bebouwing zou kunnen. Maar verder binnen de gemeente geen optie. Investeer dan op wind op zee.
    16-5-2021 18:31:38
  • Langs de A28 ver weg van de bebouwing zou kunnen. Maar verder binnen de gemeente geen optie. Investeer dan op wind op zee.
    16-5-2021 18:31:16
    • @Saskia: langs de A 28 is praktisch overal bebouwing. Bebouwing aan de kant van Leusden of aan de kant van Amersfoort. Daarbij veel natuurgebied .
      25-5-2021 11:02:23
  • Ideaal bij Pon/karwei of bij het industriegebied bij de kringloop. Zijn al verrommelde gebieden. Voordelen zijn dat stroom in korte lijntjes naar de groene energiebewuste afnemers in Leusden (Zuid) kan getransporteerd. Minder transportverlies dus efficient. Oplaadpunten en warmtepompen draaien immers niet op lucht en je kan iedereen laten zien waar je stroom vandaan komt. Pon kan zich groener profileren. Materiaal voor de bouw kan via het spoor worden aangeleverd. Binnen bebouwde kom dus minder ellende voor de natuur. Win win win.
    16-5-2021 14:24:38
  • Hoe minder windmolens, hoe meer zonnevelden. Dat betekent een groter beslag op agrarische gronden (waar vanuit de kringlooplandbouw gedachte juist behoefte is aan meer grond) en naar mijn idee meer aantasting van het landschap. Daarom vind ik dat er op zijn minst ook onderzoek naar andere plekken dan langs de A28 gedaan moet worden. Hinder en gezondheid daarin wel leidend laten zijn. Misschien zijn er agrariërs die wel een (lage) windmolen op het eigen terrein zouden kunnen en willen plaatsen op zo’n manier dat zij er zelf en anderen geen hinder van ondervinden.
    16-5-2021 11:56:42
  • Windmolens passen totaal niet in het landschap in de gemeente Leusden. Begin hier nooit aan. Er zijn nog genoeg alternatieven.
    14-5-2021 21:38:55
    • @F.Wittkamper: 100% eens. Stop met mythe dat alles groen MOET worden. Als we terug willen naar tijdperk voor industriële revolutie kan dit, maar dit wil IK iig niet. Kernenergie met thorium reactor, investeer daar in als RIJK ipv subsidies op zonnepanelen en windparken, in combinatie met al bestaande gasgestookte energie centrales, die kosten niets, die hebben we al! Windmolens draaien meer op subsidie dan op wind. Ik ken verhaal van boer in Flevoland die na 15 jaar zijn windmolen weer heeft afgebroken omdat de subsidie stopte, niet omdat hij technisch op was, en weer voor 15 jaar subsidie kreeg als hij nieuwe ging bouwen. De grotere nieuwe staat er inmiddels.
      15-5-2021 15:35:11
  • Waarom geen windmolens aan de overkant van het Valleikanaal?Maar dat zal wel niet mogen, omdat er zelfs geen woningen gebouwd mogen worden.Kansloos?
    14-5-2021 13:01:35
    • @Kees: Wat een slecht idee!! Zoveel mensen recreëren langs het Valleikanaal, een doorn in het oog van al deze mensen plus ook nog eens ongezond voor mens en dier!
      19-5-2021 20:58:54
  • rik
    nergens die onrendabele lelijke dingen en ga niet denken dat je het energievraagstuk regionaal kunt oplossen.
    13-5-2021 20:25:14
  • Geen zonnepanelen of windmolens in deze gemeente of buitengebied rondom LeusdenDe gepresenteerde plannen rondom Schammer zijn zeer slecht! Er is al zo weinig groen/natuurgebied over!
    13-5-2021 16:02:17
  • Geen windmolens in en rond Leusden
    13-5-2021 9:00:58
    • @Hendrine: Heel goed Hendrine. Er staan nu vrij veel molens stil terwijl het waait - want het net kan het niet aan. Daar eerst maar eens naar kijken.
      22-5-2021 11:55:12
    • @Jeannette Torensma: Eens. De huidige geluidsnorm was een politieke keuze TEGEN HET ADVIES IN VAN ZOWEL TNO ALS RIVM!Sindsdien verdedigt het RIVM de huidige norm.Toen was wind op zee nog duurder en leken er ecologische bezwaren te zijn.Nu is duurzame opwek op zee de goedkoopste oplossing en blijkt het zelfs positief voor de biodiversiteit. zie:www.universiteitvannederland.nl/college/waarom-zijn-kabeljauwen-zo-dol-op-windmolensWe hebben de slechtste geluidsnorm van Europa.Ruim 100 artsen stuurden al een brandbrief naar de overheid, waarin ze waarschuwen, dat het recente RIVM-onderzoek niet deugt.Green Deal, van 49% naar 55% vermindering uitstoot CO2: studiegroep van ministerie van EZ&K meldt: het kan op zee.Industrie laten omschakelen naar electriciteit: de Stuurgroep Extra Opgave, EZ&K, adviseert óók om dat op zee te doen.Voor 45 TWh is op zee 1% van de Nederlandse zee-oppervlak nodig.Alle grote partijen hebben in hun verkiezingsprogramma: na de 35 TWh voor de RES: alles op zeeOverheidssite www.windopzee.nl: Er is voor 320 TWh ruimte, minimaal. Als gemeente energieneutraal wiilen worden is dus NIET MEER NODIG
      13-5-2021 12:37:06
  • Geen windmolens in of rond Leusden die dingen zijn ouderwets en totaal niet duurzaam.Het zorgt voor ernstige verstoring van het leefgebedied van de mens en natuur
    13-5-2021 6:30:36
    • @Michel: Helemaal mee eens!
      27-5-2021 14:40:21
    • @Michel: helemaal mee eens.
      25-5-2021 10:57:02
    • @Michel: helemaal mee eens. En laten we ook eens wat gaan doen aan onze (mondiale) energiebehoeftes.
      13-5-2021 8:11:34
    • @Michel: helemaal mee eens. En laten we ook eens wat gaan doen aan onze (mondiale) energiebehoeftes.
      13-5-2021 8:11:34
    • @Michel: helemaal mee eens. En laten we ook eens wat gaan doen aan onze (mondiale) energiebehoeftes.
      13-5-2021 8:11:32
  • Er zijn geen mogelijkheden. Midden Nederland is te klein en te vol .
    12-5-2021 20:32:58
  • Mits een minimale afstand van 2,5km tussen windmolen(s) en woningen gegarandeerd kan worden. Reden, zie website: https://www.geenwindmolensbijwoonwijken.nl/risico_en_klachten_van_windmolens
    12-5-2021 20:15:25
  • Nederland (en Leusden in het bijzonder) is te klein om in haar eigen energiebehoefte te voorzien zonder onevenredig veel schade aan natuur landschap en economie toe te brengen. De op Europees niveau bedachte energiedoelstelling moet op Europese schaal (in dunbevolkte gebieden) opgelost worden.
    12-5-2021 15:56:59
  • Zonnepanelen alleen op daken niet op velden. Windmolens langs hoofdwegen en spoorlijnen.
    12-5-2021 15:54:08
  • Geen windmolens in en rond Leusden/ Achterveld. Te veel nadelen. stimuleer energie besparende maatregelen en zonnepanelen op daken mbv extra subsidies. Laat verder de Rijksoverheid snel besluiten 2 nieuwe kerncentrales te bouwen voor het opwekken van stroom die mede gebruikt kan worden voor waterstoffabrieken, de brandstof voor nu en de toekomst!
    11-5-2021 15:12:18
  • Uitsluiten op voorhand is zinloos. Wel kritisch kijken binnen de beperkte mogelijkheden. En bij voorkeur samen met buurgemeenten kijken zodat er gecombineerd wordt rond een locatie.
    11-5-2021 10:40:20
  • Hoewel langs A28 de voorkeur lijkt te hebben moeten we andere geschikte locaties niet bij voorbaat uitsluiten. Maar dan wel uiteraard dat de milieu schade klein is voor mens en dier. Niet in of rond bebouwde kom en natuurgebieden. Dat dit lastig zal zijn ja, maar zoals gezegd uitsluiten lijkt mij niet handig, zeker als dit in overleg gaat met buurgemeenten zodat windmolens wat geconcentreerd opgesteld kunnen worden. Niet overal een windmolen waar je maar ook kijkt :-|
    9-5-2021 15:50:34
  • Ook kijken ism Nijkerk en Barneveld voor locaties langs de A1, maar zoals door iemand anders aangegeven: hou rekening met de max. hoogte van de windmolens en de afstand tot de bebouwde kom. Minimaal 1,5 km afstand en zoveel mogelijk ten noorden van bebouwing plaatsen voorkomt hinder van slagschaduw voor omwonenden. Plaats desnoods oudere/lagere windmolens van de flevopolder hier (zodat daar de nieuwe hogere windmolens kunnen worden geplaatst). In Zuid-Holland zag ik laatst nieuwe windmolens met een hoogte van ca. 70m en wieken van ca. 60m eraan geplaatst, waardoor de max tiphoogte ca. 130 meter is, dat scheelt aanzienlijk t.o.v. 140m plus 70 meter wieken waarmee je op 210 meter komt en past dus beter tussen de dorpen in, in ons gebied.
    7-5-2021 22:04:29
  • Gewoon geen windmolens. Er zijn voldoende alternatieven zoals zonnepanelen op daken en energiebesparing. Werk daar aan!!
    7-5-2021 13:23:24
  • Windmolens kunnen het best in desolate gebieden geplaatst worden. Laten wij ons in dit gebied richten op zonnepanelen en meer doen aan energiebesparing.
    6-5-2021 11:36:08
  • De 10H regel behelst niet 10 maal de masthoogte, maar 10 maal de tiphoogte. als dat 250 meter is mag er binnen de 2,5 kilometer geen woning staan!E.U. regelgeving
    5-5-2021 19:07:16
  • Liever geen windmolens in dit prachtige landschap. Als het dan toch moet: dan alleen als de stroom wordt opgewekt voor bedrijven en huishoudens in eigen gebied, en dus niet (zoals in Noord-Holland) voor datacenters.
    5-5-2021 17:21:26
  • Ik wil helemaal geen windmolens. Het is een inmiddels achterhaald, gevaarlijk en onethische manier van voldoen aan zelf opgelegde niet breedgedagen doelstellingen. Er moet inderdaad wat gebeuren maar doe het dan niet op deze manier. Ze zijn horizonvervuilend en onder de voorwaarden waaronder ze nu gebouwd worden alleen interessant voor de bedrijven die ze exploiteren. Laat Leusden niet meewerken aan het verkopen/verpesten van mooi gebied voor de portemonnee van energiebedrijven. Hoe dan wel? Schrijf daar eens een enquete over uit. We staan nu voor een voldongen feit; kiezen tussen zonnevelden (wat ik overigens dan wel zie zitten) of windmolens? Waar is de echte discussie over de vraag of we dit wel willen? Druk lekker je mening door gemeente.
    5-5-2021 16:12:23
  • Nee, want overal, dus ook in de buitengebieden, is er bebouwing waaronder woningen. In geen van deze potentiele zoekgebieden kan voldaan worden aan de gezonde 10H regel. Bebouwing niet binnen een afstand van 10x de masthoogte. Je wilt als gemeente neem ik aan geen gezondheidsschade veroorzaken bij je inwoners door af te wijken van deze medisch onderzochte veilige afstand. Er is dus simpelweg in Leusden geen ruimte voor windmolens.
    5-5-2021 13:38:28
    • @Alexandra Kolkman: helemaal mee eens. Zoek op zee waar meer dan genoeg ruimte is, geen gezondheidsrisico voor de mensen, meer wind, cluster mogelijkheden en draagvlak en realiseer daar de ambities van Leusden
      16-5-2021 17:31:13
  • Helemaal geen windmolens en helemaal niet in mijn achtertuin zo gezegt. Amersfoort heeft al veel gebouwd langs de A28 dus daar mogen ze dan eigenlijk ook niet komen, het gedeelte waar het dan weer wel kan is defensie terrein of natuur gebied. Als ze er toch moeten komen dan helemaal ver in het buitengebied richting Woudenberg en andere gemeenten maar ver weg uit het zicht.
    5-5-2021 13:33:00
  • In het minst ontsloten gebied, met fiets- en/of wandelpaden van de Regio Eemvallei langs de Barneveldsebeek tussen Achterveld en Stoutenburg ! Weinig hinder dus van verstoring en het syndroom NIMBY, niet in mijn achtertuin......... .
    5-5-2021 11:35:57
    • @Fokko: Alleen is langs de Barneveldsebeek mijn achtertuin. Ook daar wil ik ze niet.Windmolens moeten we helemaal niet willen. Net als zonnevelden, een vervuiling van het landschap.
      6-6-2021 21:07:46
    • @Fokko: Afgezien van het feit dat we in Leusden helemaal geen windmolens moeten plaatsen. Maar met een beetje kaartstudie kom ik inderdaad op dezelfde conclusie als jou. Toch vreemd dat de wethouder E. van B aanstuurt op een locatie op Leusdens grondgebied zo ver mogelijk verwijderd van Achterveld..........NIMBY
      20-5-2021 17:40:13
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren
leusdenzew
2475